Neboli podobnost čistě náhodná? Ne vždy je to úmysl a rozhodně nejsem zastáncem soudních tahanic, díky kterým přijde postižený hudebník o milióny. Nejznámějšími případy (o kterých vím) jsou asi My Sweet Lord od G. Harrisona a Down Under od Man at Work. Je jasné, že nějakou lidovou melodii může mít umělec v podvědomé paměti. A pokud jeho píseň kvalitativně a nápaditostí převyšuje originál, není co řešit. Horší je to, když je znát, že „vypůjčená“ melodie byla výsledkem nedostatku invence. Jsou samozřejmě případy tzv. citace, kdy se skladatel přímo odkazuje na jiné hudební dílo a tímto mu vzdává hold. Ale to je většinou patrné a s nějakým konkrétním záměrem.
Uvádím několik příkladů, ať už více či méně výrazných.
Ráda se miluje – K. Plíhal
Vlaštovčí hnízdo – H. Zagorová
hudba: Vítězslav Hádl
původní text: Hana Zagorová 1975
Zde je kupodivu melodie téměř totožná….
Lásko má já stůňu – K. Svoboda
Paduana Hispanica – Anonym
Těžko říct, zda šlo o úmysl, nebo kouzlo nechtěného….
Donť Worry Be Happy – B.McFerrin
What’s Goin On……………………..Roof (sloky)
Knocking Heavens Door……………..Dylan
Amerika…………………………………….Lucie (podobnost náladou, ale i akordy)
Dobrák od kosti………………………. Chinaski
Happy Christmas………………Lennon
Cesta…………..Kryštof Zde je použitý hudební prvek (průtažné melodické tóny), který je v Lennonově písni doprovodem.